mandag den 20. februar 2012

At skabe antropologisk viden om børn

Denne tekst handler om antropologik forskning som udarbejes ved at lave feltarbeje og deltagerobservation. Feltarbeje er det vigtigste for antropologisk forskning, der er her forskeren pladserer sig i feltet for at observerer børnene. Det vækker undren hos forskerne at børn i danske børnehaver får tilbudt så mange forskellige aktiviteter uden egentligt at det tjener et pædagogik formål. Feltarbejdet går ud på at få et blik i menneskers forståelser og handlinger og dernæst forsøge at at opfange de mønstre og logikker der kan forklare dem uanset hvor i verden man laver forskning.
Deltagerobservationen er observerer og reflekterer over de iagtagelser der bliver gjort . Man skal kunne forstå før man kan vurderer, for ikke at få sine egne livshistorie med ind over observationen. Det handler dermed om at kunne lægge afstand.
Begreber som barneperspektiv og børnekultur står i dag centralt i forskningsdebatten. Forskningen er til for at overskride de lokale perspektiver der altid sidder dybt i levende liv.
Børneforskningen er rettet mod de sammenhænge som børn indgår i.

1 kommentar:

  1. Hej Marianne,

    Godt skrevet - kort og præcist.
    Et lillebitte ønske: Det havde været super, hvis du også havde haft lidt med, om den kontekst-begrebet - altså de forbindelser og forhold der gør sig gældende for det der udforskes. Det synes jeg selv er ret interessant. - Men ellers fint!

    /Jørgen

    SvarSlet